Dacia oslavuje 9. narozeniny Loganu stylově: Novou Dacií Duster

Nová Dacia DusterUž je to více než 9 let co bylo na trh s malou fanfárou uvedeno auto od malé, obskurní, téměř zaniklé Rumunské automobilky Dacia. Ano, řeč je o Dacii Logan, která byla – a stále je – jednoduchý vůz, který se těší oblibě zejména na rozvíjejících se trzích. Asi to čekal jen málokdo, ale po necelých deseti letech se z Dacie stala nejprodávanější značka patřící pod Renault. Francouzi mají radost jistě o to větší, že na prodejích Dacií mají ziskové marže, kterých dříve dosahovali pouze prémiové značky.

10. září 2013 bude uvedena zcela nová Dacia Duster, což je mimochodem v současné době nejprodávanější model v Renaultím portfoliu. Díky své nízké ceně, skvělým jízdním vlastnostem a modernímu stylu se Duster sjel na celosvětovém boomu kompaktních SUV a vyšplhal na vrchol prodejních žebříčků Renaultu. To vše navíc v době, kdy se evropský automobilový trh potýkal se silnou recesí. Zkrátka a dobře, Duster spolu se zbytkem Dacie, pomáhá v těchto nelehkých časech držet Renault nad vodou.

Dacii se povedlo to, co bylo dříve v automobilovém průmyslu považováno za nemožné, a sice vykazovat velké zisky na prodeji levných aut. Rumunská automobilka tvrdí, že její provozní marže je 9%, což je srovnatelné s marží některých nejlepších luxusních automobilových značek. Použití starších technologií (starších z pohledu západoevropského zákazníka) jejichž vývoj se již dávno zaplatil zabalených do hezkého balení umožňuje Dacii profitovat a to i přesto, že její ceny jsou mnohem nižší než u většiny ostatních automobilek. Nezapomínejme ani na fakt, že automobily Dacie jsou vyráběny v továrnách, které se nachází v zemích s velmi nízkými náklady na lidskou práce. Jedná se o země jako Rusko, Maroko, Alžírsko nebo Brazílii.

V současné době nejlevnější modely Dacie v nejlevnější verzích seženete za cenu okolo 160 000 Kč. Ovšem Dacia hodlá v letošním roce (2014) představit ještě levnější model, který bude pravděpodobně sdílet technologie s novou Renault-Nissanovskou řadou Datsun. Ovšem úspěch Dacie není bez kontroverze. Automobilka čelí například kritice za to, že snižuje prodeje Renaultu nebo také za to, že stěhuje výrobu do mimoevropských zemí na úkor pracovních míst ve Francii.