Jeden týden s Dacia Duster

Dacia Duster InteriérDen 1: Duster se právě objevil před naší kanceláří. Testovaný vůz má bílou barvu, základní výbavu a minimalistická plechová kola (skoro nás překvapilo, že nám štědře dali všechny čtyři :) ). Co nás překvapilo, že auto (leč jen v základní výbavě) nemá rádio. Na temné a ponuré cestě domů Dacia Duster působí dojmem 12 let starého zachovalého auta. Což svým způsobem je to, co to auto skutečně je. Možná by reklamní slogan měl znít “Dacia Duster – bazarové auto, které si můžete koupit nové”.

Den 2: Pomalu začínám objevovat to, na čem se při výrobě šetřilo. Na rozdíl od většiny moderních aut, ventilační systém Dusteru zřejmě není vybaven pylovým filtrem. Auto jsem v noci zaparkoval pod stromem, pyl z květů na něj celou noc padal a když jsem ráno otočil klíčkem zapalování tak mě do kabiny ventilátor nafoukal snad tunu pylu. Na druhou stranu musím říct, že jsem byl včera příliš krutý když jsem řekl, že se Duster řídí jako 12 let staré auto. Řídit Dacia Duster sice není ta nejvzrušující aktivita co si dovedu představit, ale není to ani nic strašného. Měl jsem obavy, aby to při jízdě neházelo jako Francouzská auta ze 60. let. Tyto moje obavy se ale ukázaly jako liché. Vlastně to není vůbec špatné. Podle mě nabízí Duster celkem solidní svezení.

Den 3: Duster, který testujeme má pohon 4×4 a 6-ti stupňovou převodovku. Kamarád má Duster s pohonem předních kol a vzal mě na rychlou testovací jízdu. Jeho verze má jen 5-ti stupňovou převodovku a pro běžné silnice mi to přijde vhodnější. Řízení se zdá být trochu lehčí a lepší. A navíc jeho auto je o nějaký ten deseti tisíc levnější.

Den 4: Dnes mě zaujala jedna věc. Při cestě na oběd do své oblíbené restaurace jsem potkal jiný Duster, který byl v kovově hnědé barvě. Musím říct, že ta barva je nádherná, myslím, že k Dusteru se skvěle hodí.

Den 5: Auto se mi začíná líbit čím dá víc. Myslím. že to je hlavně proto, jak je jednoduché. Na semaforech se mi motor sám od sebe nevypne, nemá automatické odblokovaní elektronické ruční brzdy atd. Vše je pod Vaší kontrolou a není to špatný pocit. Naopak, na nové auto je to osvěžující. I když na rádiu stále trvám.

Den 6: Někteří lidé se vysmívají Dusteru poukazujíc na to, že kdyby měli čtvrt milionu tak by si za něj raději koupili vybavenější ojeté auto. Zajímavé ale je, že existuje spousta lidí, kteří neradi kupují ojeté auto, protože – přiznejme si – je to vždy kupování zajíce v pytli, které nezřídka kdy končí opravami za mnoho desítek tisíc korun již během prvních týdnů či měsíců provozu auta. Tohle je skupina lidí, kterým se libí myšlenka Dacie Duster, jehož koupí získají nové auto za nízkou cenu.

Den 7: Právě jsem si na něco vzpomněl. Na konci 80. let jedna reklamní agentura nabídla 200 000 dolarů skupině New Order za to, že přezpívá vokály k písni Blue Monday tak, aby je mohla použít pro propagaci jednoho nealkoholického nápoje. Kapela na nabídku kývla, ale když se dostavila do studia, zpěvák Bernard Sumner nedokázal zazpívat nová slova tak, aniž by se u toho smál. Po několika neúspěších manager skupiny na kus papíru napsal “$200 000″ a postavil papír před zpěváka. Najednou se Sumner přestal smát a kapela kšeft úspěšně dokončila. Kdybych si Dacia Duster koupil, napsal bych si na kus papíru “249 900 Kč”, přilepil bych si jej na palubovku a vždy, když bych se divil proč jsem si to auto koupil, podíval bych se na ten papírek a věděl bych proč. Po týdenní zkušenosti s autem si ale myslím, že bych se nedivil moc často. Auto je totiž dobré.